CWops CW Academy

CWops CW Academy PE2V

CWops CW Academy Intermediate klas – week 8 jan/feb2026

De laatste week met de laatste 2 sessies van de CWops CW Academy Intermediate klas met Dick PA1DI, Bas PE4BAS, Kees PA3KL, Jim PA8E en co-Advisor René PA3GPX. Deze week hebben we het huiswerk besproken van sessie 15 en 16. Nu de snelheid naar 25/20 en zelfs 25/25 gaat begint het lastig te worden en dat is helemaal niet erg en begrijpelijk. Helemaal 25/25 is nog een stapje te ver maar geeft je de mogelijkheid om er even aan te ruiken zoals Bas PE4BAS zei. En zo is het ook.

CWops_CWA_Intermediate_JanFeb2026

Al met al hangt er een bijzonder goede sfeer in de groep en de chemie onderling is zoals je graag een klas wilt hosten. Wat fijn om de onderlinge interactie te zien en ook zeker hun inzet. En nee, het gaat absoluut niet allemaal makkelijk maar de studenten blijven positief. Ze zijn ook erg geïnteresseerd in andere leermethodes naast de CWops CW Academy lesstof.

Ook maken zo allemaal QSO's en dat is toch het primaire doel van het leren van CW (morse code). Na het huiswerk hebben we op maandag een paar Engelse zinnen gedaan en ook dat ging bijzonder goed.

Op donderdag de laatste sessie van deze Intermediate klas.
Gelukkig was iedereen aanwezig en zijn begonnen met het bespreken van het huiswerk en wat de studenten vonden van dit semester én wat ze hierna gaan doen. Bas en Dick zijn in iedergeval klaar voor het vierde Advanced semester terwijl Kees en Jim het advies krijgen om Intermediate nog 'n keer over te doen voordat ze aan Advanced gaan beginnen. Het staat de studenten vrij om door te gaan of niet met de CW Academy. Wat vooral belangrijk is dat ze het niet laten versloffen en weg laten glijden. Dat is jammer van de energie die ze erin hebben gestoken en het werpt weer een drempel op.

Voor mijzelf was dit ook even de laatste CW Academy klas als Advisor. Ik wil voor nu een pas op de plaats maken en meer aandacht aan de XYL en mijzelf geven. Misschien stap ik wel weer in bij het semester september / oktober want Advisor zijn en de kunst van CW uitdragen is toch echt heel leuk om te doen!

Wil je CW (morse code) leren en lijkt CWops CW Academy jou iets? Of heb je vragen? Neem gerust met mij contact op via e-mail of via het contactformulier op deze website. Je hoeft daarmee niet te wachten tot september. Uiteraard kan ik je informeren en je helpen met aanmelden! Of kijk zelf op de website van CWops: https://cwops.org/cw-academy/

En nog even een woord van dank aan René PA3GPX die op de donderdagen dat mijn XYL haar chemotherapie kreeg de sessies heeft overgenomen. Heel erg fijn en top dat het zo kon. Ook fijn dat er een vriendschap is ontstaan en dat maakt het dubbel zo leuk! Dus: dankjewel! We houden zeker contact.

Tot slot wil ik alle lezers en wie gereageerd heeft op de CWA blog berichten hartelijk bedanken. Ik hoop dat wat ik met jullie deel en deelde voor enig inspiratie heeft gezorgd. En wie weet komen er weer nieuwe CWops CW Academy berichten vanaf september van dit jaar. Tot die tijd ga ik lekker QSO's maken..... 🙂

GL 73, Vin
CWops #3594

CWops CW Academy PE2V

CWops CW Academy Intermediate klas – week 7 jan/feb2026

Een na laatste week van de CWops CW Academy Intermediate klas met Dick PA1DI, Bas PE4BAS, Kees PA3KL en Jim PA8E. Sessie 13 en 14. We zijn begonnen met het bespreken van de PACC contest en de deelname door de studenten. Ik schreef daar hier al over in een eerdere post. Ondanks de PACC contest hebben de studenten nog wel gewoon hun huiswerk gedaan. Dat is natuurlijk super. Morserunner hebben ze voor deze keer niet gedaan en dat is uiteraard prima. De resultaten zijn wisselend maar zelfs een schrijffout / tikfout / seinfout wordt uit een van de luisteroefeningen gehaald! Dus dat is best knap! De codegroepen blijven lastig en ook het opnemen van zinnen is lastig op een hogere snelheid.

Na het huiswerk bespreken ben ik begonnen met het seinen van Engelse zinnen met daarin afkortingen zoals deze ook in een QSO worden gebruikt. Dit maakt het stiekem weer lastig voor de studenten omdat ze een woord verwachten en dan gaan nadenken wat het woord nou eigenlijk moet betekenen (ANT, RIG etc...). De uitdaging blijft het maken van zinnen. Separate woorden en callsigns lukt prima.

Met co-advisor René PA3GPX heb ik het maken van zinnen in je hoofd op dinsdagavond besproken. René merkte terecht op dat bij callsigns en losse woorden je altijd nog even een fractie van een seconde de tijd hebt om wat je hebt gehoord te verifiëren in je hoofd.... "klopt het wat ik hoorde?" en daarna vul je het in. Bij het luisteren naar zinnen heb je deze tijd niet. Dan moet je vertrouwen op je gehoor en daar verder niet over nadenken.

Donderdag, sessie 14
Op donderdag heeft René de studenten korte zinnen naar elkaar laten doorseinen. Steeds drie woorden. Dat ging best goed. Ook hebben ze het gehad over het nadenken na een woord en dat je daar in een zin geen tijd voor hebt. Dat vonden ze herkenbaar. Het advies is om een manier te verzinnen om een woord direct op te nemen. Ook kwam René met een manier om het fonetisch op te nemen zoals ze dat doen op https://morsedx.com/. Wellicht helpt het.

Het verklaart mogelijk wel waarom zinnen soms niet lukken; voor een aantal van de studenten geldt dat er veel tijd is gestoken in het nemen van callsigns met Morserunner en andere online games. Dit werkt echt super goed voor de ICR (instant character recognition), iets dat je echt nodig hebt, maar je leert niet om zinnen te bouwen in je hoofd. Er is dus nog wat werk aan de winkel voor de studenten maar met de inzet en gedrevenheid die ze nu hebben lukt dat zeker. Vooral niet opgeven en door blijven gaan met oefenen. Dan komt het echt!

Volgende week de laatste twee sessies. Ik ben best heel trots op de studenten. Ze hebben veel werk verzet en zijn enorm gegroeid in hun CW (morse code) skills.

CWops CW Academy PE2V

CWops CW Academy Intermediate klas – week 6 jan/feb2026

We hebben alweer de zesde week achter de rug met sessie 10 en 11 van de CWops CW Academy Intermediate klas met Dick PA1DI, Bas PE4BAS, Kees PA3KL en Jim PA8E. Op beide sessiedagen hebben we het huiswerk besproken en alle studenten merken dat het lastiger wordt. Voor Jim was het wel feest want hij heeft zijn eerste QSO on-air gemaakt! En daarna nog een paar gedaan. Vooral de spanning zorgde er bij Jim voor dat het tijdens het QSO lastiger gaat dan tijdens het oefenen.

En dat gebeurt inderdaad. Je wilt het goed doen en dat samen met de toch al aanwezige spanning maakt het dat je foutjes gaat maken, die weer voor nog meer spanning zorgen. De enige manier om hier vanaf te komen is door het veel te doen; heel veel QSO's maken.

ICR vs head copy
We hebben ook wat meer aandacht geschonken aan het verschil tussen ICR en head copy. Beide staan uiteraard niet los van elkaar maar het zijn wel twee verschillende dingen. Je kunt jezelf trainen door heel snel callsigns te kunnen nemen (en vooral snel in te kunnen typen) met bijvoorbeeld Morserunner maar daarmee train je niet om woorden en zinnen te vormen in je hoofd.

ICR is het leren nemen van morsecodekarakters in je hoofd aan de hand van de klank en dat dus zonder pen en papier te gebruiken. Met head copy maak je er dan woorden en zinnen van. Het is dus absoluut belangrijk om beide te trainen, ze gaan hand in hand en ondersteunen elkaar.

Op maandag hebben we Engelse zinnen gedaan. Ik seinde de zinnen en wie het kon opnemen stak zijn hand op en seinde het terug. We gingen met iedere zin door tot iedereen het had. Ook wilde ik het woordje Banana in de zin verwerken want dat was in mijn eigen CWA klas een hilarisch moment. Omdat de snelheid nu nog iets lager ligt kon iedereen het prima nemen. Het ging echt super.

Op donderdag was het meer een praatsessie dan een oefensessie. Voor deze keer niet erg en was effectief. We hebben het gehad over de aankomende PACC contest waar ik in het vorige bericht over schrijf, de CWops CWT contest en hebben we besproken wat de studenten willen na de Intermediate klas: door naar Advanced of.....

Kees maakt ook gewoon QSO's en zocht on-air naar de wat langzamere seiners. Zoals een Hoornaar de bijen uitkiest: de langzamere zijn als eerste aan de beurt. Gelukkig laat Kees de operator wel heel 🙂 Als afsluiting hebben we nog even een paar Nederlandse zinnen gedaan. Dit ging best goed!

Nog 2 weken, 4 sessies te gaan. Ik ben trots op de studenten hoe goed ze het doen. Ieder op hun eigen manier. Gemotiveerd en fanatiek. En daarnaast is het ook nog eens heel gezellig!

CWops CW Academy PE2V

CWops CW Academy Intermediate klas – week 5 jan/feb2026

De vijfde week van de CWops CW Academy Intermediate klas met deze week sessie 9 en 10. Met nog 3 weken te gaan zit de vaart er echt goed in. Dick PA1DI, Bas PE4BAS, Kees PA3KL en Jim PA8E gaan goed al is het met vlagen toch ook gewoon lastig. En dat blijkt wederom tijdens het huiswerk bespreken. Wat het soms ook lastig maakt is dat het resultaat (en de snelheid waarmee dat komt) steeds wat langzamer gaat. De snelheid van de oefenstof gaat omhoog en dat trekt je uit de comfortzone. Zou je terug kijken naar sessie 1 dan pas zie je het resultaat. Wat je toen als moeilijk zag, is nu redelijk eenvoudig. En zo zal het steeds weer blijven gaan. Kijk vooral naar wat je nu al kunt en kijk niet te ver vooruit (je verwachting of wat je denkt te moeten kunnen, of wat een ander ervan vindt...).

Vooruit kijken, maar hoe ver?
Vooruit kijken is ook doelen stellen en dat is natuurlijk wel goed. Welke doelen stel jij op kort termijn voor jezelf (b.v. voor aankomende week): hoeveel QSO's ga je maken? POTA / FloraFauna of gewone QSO's? CQ's beantwoorden of CQ's geven? En op langer termijn, wat wil je uiteindelijk met CW gaan doen? Een duidelijk doel kan je helpen om de energie en moed erin te houden. Want ondanks dat het leren van morse code erg leuk is, is het ook best zwaar. Misschien wil je aan contesten mee gaan doen, ragchewing QSO's gaan maken (of korte QSO's) of misschien wel de velden op en de bossen in om parken te activeren?

In ieder geval Bas PE4BAS en Jim PA9E willen tijdens de aankomende PACC contest gaan 'runnen' (CQ roepen). Dat is ook een heel mooi doel. Ook erg leuk om te horen dat Kees PA3KL zelfs nu al aan de CWops CWT contesten meedoet.

Iedereen kan morse code leren, ja echt, iedereen! Het is net als leren van een vreemde taal. Het belangrijkste is dat je het echt wilt en er tijd en energie in wilt en kunt steken. Heb je interesse of vragen? Laat het mij gerust weten!

Op maandag, de 9de sessie hebben we weer een aantal Nederlandse zinnen gedaan. Wie het kon opnemen mocht zijn hand opsteken en het terug seinen. Dit ging al een stuk beter dan de vorige keer. Het nemen en het seinen.

Op donderdag hebben we na het huiswerk bespreken iets anders gedaan. Ik seinde naar een van de studenten zijn callsign gevolgd door een deel van een QSO, bijvoorbeeld PA8E MY RIG IS IC7610 <BK>, nadat Jim dit kon opnemen mocht hij een volgende student 'aanroepen' met ook een deel van een QSO. En zo verder. Co-advisor René PA3GPX deed zoiets een tijdje geleden ook al. En het ging best goed en ruim een half uur lang werd er heen en weer geseind tussen de studenten. Soms werd er een beetje gesmokkeld maar de lol zat er vooral goede in. Alleen liet de audio mij in de steek (we zijn sinds de vorige sessie overgestapt op Jitsi i.p.v. MS Teams). Dus voor komende sessie hoop ik dat het wel goed gaat want het is erg vervelend wanneer je de geseinde morse code niet goed kunt horen.

CWops CW Academy PE2V

CWops CW Academy Intermediate klas – week 4 jan/feb2026

Sessie 7 en 8, dus halverwege de CWops CW Academy Intermediate klas met Dick PA1DI, Bas PE4BAS, Kees PA3KL en Jim PA8E. Ook nu weer begonnen met het bespreken van het huiswerk. Nu het tempo omhoog gaat lijkt het bij een aantal studenten wat te stagneren. Toch is de algemene tendens positief. Jim PA8E vertelde zelfs dat het ineens heel goed ging, het plafond waar hij eerder tegenaan liep, lijkt doorbroken.

Plafond....
Het veelbesproken plafond waar je tegenaan loopt en het gevoel hebben even niet verder te komen. Dit hoort nou eenmaal bij het leerproces. De kunst is om gewoon door te gaan en je er al helemaal niet druk om te maken. Doe gewoon het huiswerk en neem je rust tussendoor. En soms heb je het even nodig om jezelf te resetten:

Jezelf 'resetten'
Dick gaf het heel mooi aan; om zichzelf even te resetten, stopt hij na 15 minuten even voor 5 á 10 minuten met oefenen en doet dan even helemaal niets. Dat is top. Even je hersenen tot rust laten komen. Beste is om de stoel zelfs nog even in de relax stand te zetten en je ogen te sluiten. Geen geluid, geen computer en geen telefoon. Even helemaal niets....

We sloten sessie 7 af met een aantal zinnen die ik seinde en wie het kon nemen mocht zijn hand opsteken en het terug seinen. Dit viel toch best nog tegen. Dat gaan we dus vaker oefenen. De ICR (Instant Character Recognition) zit er goed in, alleen de head copy nog wat minder. Niet erg uiteraard, we gaan er wel aan werken 😉


Sessie 8, donderdag
Op donderdag heeft co-advisor René PA3GPX het weer van mij overgenomen en heeft contest uitwisselingen geseind om cijfers te oefenen. De uitwisseling is eenvoudig: CALL RPRT VOLGNUMMER. Wie het kon nemen mocht het terug seinen. Ze vonden de 'contest' oefening met calls en volgnummers leuk. Maar vaak wel lastig. Ook dit gaan we nog vaker doen.

The Wild Weasel
Als afsluiting heeft René een spel gedaan The Wild Weasel. Bij The Wild Weasel seint iemand (advisor of student) op een veel hogere snelheid een of twee woorden en dan kijk je of de rest het heeft kunnen opnemen. Gewoon voor de lol. En het was een succes. 😊 Is gewoon lollig om de les mee af te sluiten. Ze namen allemaal wel korte woorden met iets van 37wpm. ICR zit toch wel goed bij de studenten. Ze hebben allemaal alles wat René seinde terug geseind. Voor herhaling vatbaar!

CWops CW Academy PE2V

CWops CW Academy Intermediate klas – week 3 jan/feb2026

De derde week van de CWops CW Academy Intermediate klas met deze week sessie 5 en 6 waarin op donderdag René PA3GPX het weer van mij heeft overgenomen i.v.m. de chemotherapie van mijn XYL. Het was een positieve en best motiverende week. We gaan vooruit, al is het best pittig.

Op maandag was René er spontaan weer bij en hebben we na het huiswerk bespreken QSO delen van de NTC (Netherlands Telegraphy Club) QSO Party NTCQP geoefend. Ik seinde een deel van een QSO uitwisseling en wie het kon nemen mocht zijn hand opsteken en het terug seinen. Dit ging verbazend goed. De reden dat ik dit wilde doen is de toch wel de aanwezige onzekerheid voor de deelname aan de QSO Party. Niet erg uiteraard, wel goed om het te oefenen.

De uitwisseling van de NTC QSO Party is relatief eenvoudig: RPRT, Naam en NTC nummer (of NM indien geen member). Een voorbeeld is dit (zonder rapport): SC6O BEN 274 ook gebruikte ik een keer NM in plaats van het nummer en dat werd vertaald in 9M en dat was een mooi voorbeeld van 'verkeerde verwachting'. In dit geval is N niet de afkorting van 9 maar de N van No Member 🙂 .... een van de grote valkuilen bij het nemen van morse code is de verwachting; je verwacht dat iets komt en wanneer het niet komt loop je vast en mis je een groot deel van wat wordt geseind. Laat dus de verwachting los en luister zonder verwachting en zonder emotie (druk die jij jezelf oplegt etc...) naar wat geseind wordt. LET IT GO, laat het los..... just listen, trust your ears.

Op donderdag heeft René met canned QSO's geoefend. Hij seinde een call van een van de studenten en daarna een onderdeel van een standaard QSO. De student met die call mocht het herhalen. Dit was erg leuk en ze deden het allemaal behoorlijk goed. Wel jammer dat de hele avond er wat technische issues waren met het geluid. Op de een of andere manier bleef de ruisonderdrukking hun cw wegduwen, hoe ze de software ook instelden. Ik heb de CWops Zoom instructies gestuurd voor een beter audio. Nu hopen dat het ook voor MS Teams zo werkt.

De reactie van René PA3GPX: Ik was wel blij met hoe goed ze de QSO delen konden opnemen. Er zit vooruitgang in. We hebben wel echt lol gehad. Er zit een leuke dynamiek in deze groep en ze zijn wel echt serieus en fanatiek met cw bezig. Top!

Daar heb ik niets aan toe te voegen. Ze gaan echt als een speer. En ja, het wordt steeds lastiger omdat de snelheid ook omhoog gaat (de effectieve snelheid, niet de karakter snelheid) maar Dick PA1DI, Bas PE4BAS, Kees PA3KL en Jim PA8E blijven positief en zoeken ook zelf naar aanvullingen om de morse code nog beter en sneller onder de knie te krijgen.

CWops CW Academy PE2V

CWops CW Academy Intermediate klas – week 2 jan/feb2026

De tweede week van de CWops CW Academy Intermediate klas met sessie 3 en 4. Zoals iedere sessie begonnen we met het bespreken van het huiswerk. Bij sessie 3 zijn de resultaten van het huiswerk wisselend maar zeker wel positief. Dick PA1DI, Bas PE4BAS, Kees PA3KL en Jim PA8E doen in ieder geval hun dagelijkse huiswerk en dat is ook de enige manier om resultaten te boeken. Kees PA3KL vertelde dat hij zelfs al puntjes weggeeft tijdens de CWops CWT contesten.

PE2V PA1DI PE4BAS PA3KL PA8E CWops CWA

Na het bespreken van het huiswerk hebben we weer estafette woordjes geseind. En wow... dit ging goed! We hebben wederom de lijst met 4 karakterwoorden gebruikt en in volle vaart hebben we 10 lijstjes gedaan, dus 10 keer 5 woorden. Totaal 50 woorden geseind, genomen en terug geseind. Dus zelfs 100 woorden geseind. Het ging een stuk beter dan de vorige keer; sneller en minder fouten.

Ik ben trots op de studenten! EN de sfeer is super goed. Bas PE4BAS vertelde dat hij juist dit zo had gemist toen hij nog zelfstudie deed. Ook Jim PA8E is zeer tevreden met de CWops methode en de tips. Vooral de 'stok achter de deur' is voor allemaal goud waard.

Op donderdag sessie 4 en dan merk je toch dat het maken van huiswerk op de dagen dat je ook nog moet werken best lastig is. En dat is het ook. De snelheid ligt ondertussen op 25/13 (karaktersnelheid 25 woorden per minuut en de effectieve snelheid op 13WPM (Farnsworth). Dus het begint toch best pittig te worden, helemaal bij de codegroepen.

En soms wil het gewoon even niet lukken, je bent moe, druk in het hoofd, net terug van je werk, nog even snel huiswerk doen.... allemaal redenen waardoor het even niet lukt. Prima en mooi laten gaan. Belangrijk is dat je gewoon je huiswerk doet, ondanks dat het resultaat misschien tegenvalt. Laat het je niet frustreren. Morgen gaat het echt weer beter (of overmorgen haha).

Ik had voor deze dag iets anders in gedachten.
Vandaag was namelijk ook de NTC (Netherlands Telegraphy Club) QSO Party (NTCQP) en het leek me leuk, ook al behoort het niet bij het CW Academy huiswerk, om als klas mee te gaan doen. De opdracht zou dan zijn om te proberen met zoveel mogelijke deelnemers aan de NTCQP een QSO te maken en de gegevens te noteren: call, rapport, naam en NTC nummer (of NM (No Member)). Niet iedereen van de studenten voelde zich er al helemaal klaar voor dus uiteindelijk hebben we het niet gedaan. Dick en Bas hadden al eens eerder gesnuffeld aan de NTCQP en gaven beide aan dat het toch ook best lastig is. De structuur van het QSO is geregeld anders; de een houdt het kort en de ander maakt er een wat uitgebreider QSO van. Dat is best lastig in het begin. En dan zijn er die met een straight key, bug of cootie seinen en dan is het nemen van de gegevens ook al lastig, helemaal als het seinen niet zo heel mooi gaat. We hebben even de tijd genomen om dit te bespreken, want het zal vaker gebeuren dat je gegevens van een station niet of niet direct kunt nemen, door welke oorzaak dan ook. Daarvoor ook het doel van de z.g.n. 'signaal woorden' besproken zoals: RST, QTH, NAME (of OP). En dit zijn toch wel de belangrijkste, naast de call sign natuurlijk.

Na dit besproken te hebben zijn we een paar estafette rijtjes gaan doen maar nu met woorden van 5 of 6 karakters. En ja, dit ging best goed al is het gelijk een wat grotere uitdaging. Omdat we best veel van de tijd gepraat hebben bleef er nog tijd over voor 3 rijtjes met best pittige woorden haha. Echt top gedaan door de studenten!

Toch even NTC QP proberen
Na de sessie heb ik nog even de TRX opgestart en even een kijkje genomen bij de NTC (Netherlands Telegraphy Club) QSO Party (NTCQP). De condities waren erg slecht waardoor 40 meter helemaal stil was. Op 80 meter waren wel signalen aanwezig echter niet al te hard. Het mooie is dat Kees PA3KL en Bas PE4BAS ook nog even een QSO hebben gemaakt. Super! Uiteraard mocht co-Advisor René PA3GPX niet in het log ontbreken. In een kleine 15 minuten heb ik 6 stations kunnen loggen. Een matig resultaat.

Storing is back....
Wat ook erg vervelend was is de storing die weer terug is op 80 meter. Ik moet nu toch even een keer op de fiets rond gaan door de wijk met de TinySA om de storing op te gaan sporen. Het is erg frustrerend, helemaal bij slechte condities. Ik hoop dat ik het kan vinden en dat het RDI mij ermee kan en wil helpen....?

Storing is back....
Wat ook erg vervelend was is de storing die weer terug is op 80 meter. Ik moet nu toch even een keer op de fiets rond gaan door de wijk met de TinySA om de storing op te gaan sporen. Het is erg frustrerend, helemaal bij slechte condities. De storing is voor mij het hardst op 80 meter en sijpelt door op 40, en 20 meter. De laatste jaren kwam de storing in het voorjaar en verdween half oktober. Het voorjaar is dus vroeg begonnen dit jaar. Ik hoop dat ik het kan vinden en dat het RDI mij ermee kan en wil helpen....?

Storing 80 meter
CWops CW Academy PE2V

CWops CW Academy Intermediate klas – week 1 jan/feb2026

De eerste week van de CWops CW Academy Intermediate klas zit erop met sessie 1 en 2 voor de studenten. En wat gaan ze nu al als een speer! Dit gevoel komt wellicht mede doordat het voor mij de eerste Intermediate klas is als advisor, dus ervaring met eerdere Intermediate klassen heb ik niet, maar ik ben onder de indruk. Niet alleen wat het resultaat betreft maar ook de inzet. We hebben een erg leuke en enthousiaste club studenten, en dat van jong tot oud(er) 😉

Tijdens de eerste sessie op maandag 5 januari waren we met ons zessen omdat co-advisor René PA3GPX de eerste sessie ook graag mee wilde draaien. Super leuk en gezellig!

Met z'n zessen geeft voor Teams via de webbrowser Firefox gelijk een uitdaging omdat er altijd een van de 6 schermen uitgeschakeld wordt. Erg vervelend maar het is wat het is. Ik hoop dat óf Microsoft óf Mozilla hier iets aan gaat doen.

Tijdens het bespreken van het huiswerk is er best wat enthousiasme bij Dick PA1DI, Bas PE4BAS, Kees PA3KL en Jim PA8E. Wel is voor sommigen het seinen op 25WPM (woorden per minuut) karaktersnelheid nog wat lastig maar het nemen op 25/10 gaat in grote lijnen prima. Ook de codegroepen op LCWO (de LCWO (Learn CW Online) website gebruiken we veel bij de CWops CW Academy. Een heel belangrijke tool) en de single call's training met MorseRunner gaan prima.

Mocht je tijdens het oefenen met de codegroepen niet snel genoeg kunnen typen omdat je niet blind kunt typen of omdat je bijna letterlijk de letters en cijfers op het toetsenbord moet zoeken, schrijf de karakters dan eerst op en voer het pas daarna in bij LCWO. Je zal er uiteraard wat langer over doen maar je weet wel of je de karakters allemaal goed hebt genomen.

Boodschappenspel
Na het huiswerk bespreken zijn we begonnen met het boodschappenspel. Tijdens deze sessie gaan we een boodschappenlijst samenstellen. Hoe werkt het:

De klas krijgt van mij een hulplijst met boodschappen (producten) met maximaal 4 letters. De advisor start door 1 product op de nieuwe lijst te zetten en dit aan de klas te seinen. De eerstvolgende student gaat dit product terug seinen en voegt een tweede product aan de lijst toe. De tweede student herhaald deze twee producten en voegt een derde product toe etc… tot we weer bij start zijn aangekomen. Deze laatste (de starter van de lijst) herhaald nog even de gehele lijst. Daarna maken we een nieuwe lijst die gestart wordt door een student. En zo verder.

Wat wel belangrijk is: probeer de producten als ook de gehele lijst die we samenstellen in je hoofd te maken en schrijf daarbij zo min mogelijk op. Dit is een goede en leuke manier om head-copy te trainen. Lukt het niet zonder op te schrijven? Geen probleem.

We hebben totaal 4 lijsten gemaakt in de tijd die nog over was van het uur. En ondanks dat het best lastig was om de producten in je hoofd te onthouden (mede door de afleiding en prikkels door de webcams, praten en seinfoutjes tussendoor) was het voornamelijk heel leerzaam. Een mooie uitdaging om nog eens te herhalen. De totaalprijs mocht Kees bepalen en met € 173,00 was het toch best prijzig (hihi).

Op donderdag sessie 2.
Ook nu hebben we eerst het huiswerk besproken. Er heerst vooral een positieve sfeer m.b.t. de oefenstof van CWops CW Academy. De codegroepen gaan bij de meesten goed tot heel goed al blijft het seinen op 25WPM lastig. Vooral Kees PA3KL heeft er wat moeite mee omdat hij speciaal voor dit semester is overgestapt van een straight key naar een paddle. Dus helemaal niet raar dat het nog niet vloeiend gaat. Er is maar 1 oplossing: oefenen, oefenen, oefenen. En dat doet hij!

Mocht je moeite hebben met seinen op hogere snelheid of heb je moeite met bepaalde karakters? Zet de snelheid gewoon lager en doe de karakters die steeds mis gaan heel vaak achter elkaar of pak woorden waar de letter vaak in voorkomt. Pas als het op een lagere snelheid helemaal goed gaat zet je de snelheid weer wat hoger. En zo ga je net zolang door tot je de gewenste snelheid hebt behaald. Want... mooi seinen is belangrijker dan snelheid. Je hebt er niets aan wanneer het andere station jouw 'handschrift' niet kan nemen, toch? Wat ook erg belangrijk is: de houding van de hand t.o.v. de paddle. Hier kom ik op een later moment op terug.

Na het huiswerk hebben we estafette woorden geseind. Ik trapte af door een woord naar de eerste student te seinen, deze herhaalde het en seinde een nieuw woord naar de tweede student. De tweede student seinde het terug naar student 1 en seinde vervolgens een nieuw woord naar student 3 en zo verder tot we weer bij de 'aftrapper' zijn aangekomen. We hebben met 5 personen 9 rondes gedaan en dat is toch echt zo goed! En Ja, tijdens Intermediate ligt het niveau ook al wat hoger maar dit gaat echt goed. Nu al. Sessie 2!!

We hadden afgesproken om niet (of minimaal) te praten tussendoor. Dus 'R' bij goed terug geseind, '?' bij niet genomen (niet verstaan) en 'NO' wanneer het terug geseinde woord niet goed was. En dit werkte ook erg goed. Ook tijdens de estafette merkte ik dat het seinen niet altijd even goed gaat (komt ook podiumstress bij kijken) maar gedurende de estafette ging het steeds beter.

Had ik al geschreven dat ik heul enthousiast ben over deze groep studenten? (haha).... ja echt! Ook enthousiast geworden? Lees hier alle berichten van eerdere sessies.

CWops CW Academy PE2V

CWops CW Academy Intermediate klas – Meet & Greet jan/feb26

Het nieuw semester van de CWops CW Academy is weer begonnen. Dit semester start ik met Intermediate. Op maandag 29 december hebben we dit semester afgetrapt tijdens de meet & greet. We hebben ook nu weer een super leuk clubje met 4 studenten: Dick PA1DI, Bas PE4BAS, Kees PA3KL en Jim PA8E. Ook voor dit semester is René PA3GPX gelukkig weer mijn vervanger op de donderdagen waarop mijn XYL haar chemokuur krijgt (dit slaat overigens erg goed aan).

Nadat we elkaar hebben leren kennen gingen we ook nog even de audio testen. Spraak gaat eigenlijk altijd goed maar het CW (morse code side tone) geluid is vaak een uitdaging omdat de computer dit ziet als ongewenst geluid en het vervolgens netjes gaat wegfilteren. Na een paar kleine aanpassingen werkte het bij iedereen goed. Dus we zijn er allemaal klaar voor:

Dick PA1DI Bas PE4BAS Kees PA3KL en Jim PA8E CWops CW Academy Intermediate

Achterstallig....
Helaas is het de laatste tijd niet gelukt om berichten te plaatsen. Ik heb best nog wel aan wat activiteiten meegedaan zoals 4x de CWops CWT en ook de NTC QSO Party (NTCQP). Ook ben ik druk geweest met het werkend maken van Remote CW operation voor de IC-7610 op de laptop en iMac. Beide met een Winkeyer aangesloten en dus ook echt seinen met een paddle. CW met een tekst editor wil ik niet. Op de laptop was dit vrij makkelijk met WKremote maar op de iMac moest ik de WKremote software van de Winkeyer onder Wine laten draaien. Na enige hulp van ChatGPT werkte het, zij het met een halve seconde vertraging. Niet heel erg. De volgende stap is de iMac vervangen voor een Raspberry Pi zodat de vertraging minder wordt (hoop ik) en de iMac uit kan blijven. Dit allemaal stiekem als voorbereiding op de komende JOTA in oktober.

Live is toch veel leuker
Wat ook heel erg leuk was is de ontmoeting met Dick PA1DI tijdens de afdeling Twente zelfbouwtentoonstelling in het Hamnus op 17 december. Dick kende ik alleen van de Teams meetings. Van Dick kreeg ik een QSL kaart van ons eerste CW QSO en een lekker potje honing van zijn eigen hobby bijen als dank!

René PA3GPX ontmoette ik op maandag 29 december voorafgaand aan de Meet & Greet. Net als bij Dick hadden we elkaar al vaker gesproken en via Teams gezien maar nog nooit in het echt. Dus uiteindelijk maandagmiddag in Arnhem afgesproken voor een lunch. Erg leuk!

Nieuwjaar, terug naar de orde van de dag...
Verder is het er niet echt van gekomen om veel met CW bezig te zijn. Door alle drukte hier thuis zit mijn hoofd vol en gaat het tinnitus oorsuizen vol gas. Erg vermoeiend allemaal en morse code is soms erg lastig te volgen. Voor nu is het maar zo. Er komen weer betere tijden en dan zal ik wellicht wat snelheid in moeten halen maar het plezier in CW zal nooit vergaan. Als ik al ergens spijt van zou hebben dan is het wel dat ik niet veel eerder met CW (morse code) bezig ben gegaan.

Op maandag 5 januari starten we met het eerste sessie (van 16 totaal) van de Intermediate klas. Ik heb er zin in en de studenten ook. En met enthousiaste studenten is het ook nog eens erg leuk om ze als Advisor te begeleiden.

CWops CW Academy PE2V

CWops CW Academy Fundametal klas – week 8 sept/okt25

Deze week de laatste 2 sessies van de CWops CW Academy Fundamental klas. Op maandag sessie 15 en wederom eerst het huiswerk besproken.

Jan PA3MM deed een klein stapje terug en heeft de codegroepen weer opgebouwd van 8 woorden per minuut naar 10WPM. Ondanks dat het nog steeds niet gaat zoals hij graag zou willen voel hij toch wel degelijk vooruitgang. Het herkennen van de karakters moet een automatisme worden (het ICR**) en heeft nog wat meer tijd nodig. Voor Jan voelt het alsof hij steeds weer achter de feiten aanloopt. En dat is deels ook zo, tenminste gevoelsmatig. Er is niet veel tijd om van het behaalde resultaat te genieten (vier je successen) want op dat moment gaat de snelheid alweer omhoog.

** ICR (Instant Character Recognition)
ICR is het leren nemen van morsecode in je hoofd aan de hand van de klank en dat dus zonder pen en papier te gebruiken. En dit is best moeilijk. Je leert dat een karakter uit een aantal punten en strepen bestaat. Echter je moet proberen om vanaf het begin naar de klank te luisteren en niet naar de punten en strepen.

Dick PA1DI gaat echt als een speer. Doet actief callsigns op lcwo en ook de afkortingen (abbreviations), zinnen en woorden. Dick oefent zelfs al op 12 woorden per minuut. Dat gaat dus echt helemaal goed!

De laatste: sessie 16
Afgelopen donderdag de laatste sessie en hierbij was co-Advisor René PA3GPX ook aanwezig. En we zaten er weer gezellig bij:

laatste CWops CWA Fundamental sessie oktnov2025

Dick heeft netjes de 3 verplichte QSO's kunnen maken. En dat ging volgens Dick ook best goed en heeft meer uit kunnen wisselen dan alleen RST en NAME. Zo mooi om te zien! Ik sta alleen nog niet in zijn logboek... Jan was het nog niet gelukt maar heeft beloofd dit na de laatste sessie alsnog te doen.

Toch nog: op vrijdag na de laatste sessie hoorde ik Jan PA3MM en Dick PA1DI een QSO maken. Na dit QSO hebben Dick en ik ons eerste QSO gemaakt. Zo leuk! En het ging super. Ook het QSO tussen Jan en Dick ging heel goed. Als CWops CW Academy Advisor ben ik best wel trots op beide studenten!

Afsluiting
Het was een heel gezellige sessie. Na het huiswerk bespreken vroeg ik beide studenten in 1 of 2 woorden te seinen met welk gevoel ze de Fundamental hadden beleefd.

Dick seinde: Geweldig mooi, Leerzaam
Jan: Vooruitgang

Op mijn vraag hoe beide het volgende semester Intermediate zien werd volmondig geseind: Doorgaan

Voor deze avond had ik een leuk CW Zeeslagspel voorbereid maar door de gezelligheid en het gepraat over de ervaringen van ons allemaal en de nodige tips over en weer, werd het uiteindelijk te laat en hebben we het erbij gelaten. Na de sessie kregen beide studenten van mij het CWops certificaat van Fundamental. Gefeliciteerd Jan PA3MM en Dick PA1DI !

Voor mij was het best een pittig semester. Mede door de diagnose borstkanker bij mijn XYL. En het nog steeds in best hevige mate aanwezig zijn van tinnitus bij mij. Zo super en dankbaar dat René PA3GPX mij heeft geholpen en een aantal sessies heeft overgenomen. En los van dat het super liep is het contact met René ook echt top. Het onderling overleg en elkaar op de hoogte houden van wat er speelt in de klas. Dus jij ook René, super bedankt! En ja, ergens dit jaar en in ieder geval voorafgaand aan het volgende semester gaan we een keer een bakkie doen 😉


CWops

Leuk hé?
Wil jij nou ook morse code leren of heb je hulp nodig omdat je het gevoel hebt dat je niet verder komt? Bij CWops hebben we 4 semesters waar je als 'beginner' kunt beginnen of in kunt stappen bij een van de andere drie semesters, afhankelijk van jouw huidige 'kunnen'.

Dus, heb je de motivatie en een belangrijk doel voor ogen? Of toch eerst nog vragen? Laat het weten. Dit kan via het contactformulier of welke andere manier je mij weet te vinden. Ik wil jou graag helpen om straks on-air te gaan met morse code! Want echt, het is magisch!

In januari start ik samen met René PA3GPX met het derde semseter Intermediate van de Cwops CW Academy. Laat gerust weten als je aan wilt sluiten.

Informatie over de CWops Academy vind je hier: https://cwops.org/cw-academy/ (Engels)

Translate »

Pin It on Pinterest