CQ Linux: een iMac 2012 in de shack: Ik heb de afgelopen dagen mijn “nieuwe” shack-computer definitief omgezet naar Linux. De hardware is een Apple iMac 2012 die jarenlang prima heeft gedraaid met macOS en o.a. RUMlogNG als logboek programma, maar waarvan ik steeds meer het gevoel kreeg dat het tijd werd voor iets nieuws door de spontane vastlopers en het niet meer op een normale manier willen afsluiten. Niet alleen omdat Linux mij technisch interesseert, maar ook omdat ik wilde onderzoeken of een complete amateurradio shack tegenwoordig echt goed onder Linux kan draaien.
Helemaal nieuw was Linux overigens niet voor mij. Tijdens mijn tijd als co-sysop van de Packetradio Node en BBS PI1DAZ en PI8DAZ van Edu PA3DAZ heb ik al de nodige Linux-ervaring opgedaan. Dat was natuurlijk een totaal andere tijd en omgeving, maar juist daardoor voelde het ergens ook weer vertrouwd om opnieuw met Linux aan de slag te gaan. Tegelijkertijd is desktop Linux anno nu natuurlijk wel iets totaal anders dan de packetradio-systemen van vroeger.
In het begin ging dat eerlijk gezegd niet vanzelf. De installatie van Linux Mint bleek alleen stabiel te werken met nomodeset vanwege de NVIDIA videokaart in de iMac. Dat betekende wel een werkend systeem echter ook direct beperkingen zoals geen tweede beeldscherm. Toch heb ik er bewust voor gekozen eerst stabiliteit belangrijker te vinden dan perfectie. Een betrouwbaar systeem is uiteindelijk belangrijker dan mooie graphics.
Daarna begon eigenlijk het leukste deel: het opnieuw opbouwen van de shack onder Linux. Mijn eerste grote uitdaging was loggingsoftware. Ik heb eerst geprobeerd CQRlog werkend te krijgen, inclusief een experimentele alpha-versie maar dat liep uit op crashes, foutmeldingen en access violations. Uiteindelijk besloot ik daar niet eindeloos energie in te blijven steken en ben ik gaan kijken naar QLog. Dat bleek uiteindelijk een schot in de roos.
QLog was verrassend snel operationeel. Binnen korte tijd werkte CAT-control met de IC-7610, vervolgens de LoTW-integratie, Clublog uploads en uiteindelijk ook QRZ.com. Sommige zaken werkten direct, andere vroegen wat uitzoekwerk. Zo bleek de QRZ-upload niet volledig automatisch te verlopen zoals bij Clublog maar handmatig uploaden vanuit QLog werkt uiteindelijk prima. Dat is voor mij meer dan voldoende.
Ook heb ik mijn bestaande ADIF-export workflow opnieuw ingericht. Vanuit QLog exporteer ik nu handmatig mijn logboeken waarna een simpele upload-tool de bestanden automatisch via FTP naar mijn logboek op de website uploadt. Daardoor blijft mijn online logviewer op pe2v.nl automatisch bijgewerkt zonder dat ik daar nog ingewikkelde scripts voor hoef te gebruiken. Het mooie is dat mijn bestaande viewer-script gewoon bleef werken zonder aanpassingen.
Daarna begon het echte integratiewerk. De Winkeyer vervolgens aangesloten en werkte vrijwel direct onder Linux. Dat was een mooie opsteker. Wel ontdekte ik later een beperking in QLog: hoewel ik twee radio-profielen heb aangemaakt (IC-7610 en IC-910H), schakelt QLog niet automatisch tussen uitgang A en B van de Winkeyer. Daardoor blijft altijd dezelfde radio keyen. Onder RUMlogNG werkte dit vroeger wel automatisch. Dat onderwerp heb ik inmiddels als feature request op GitHub geplaatst.
Daarna sloot ik ook mijn IC-910H aan. Dankzij de stabiele device-namen onder Linux (/dev/serial/by-id/) was dat verrassend overzichtelijk. Ik heb nu afzonderlijke profielen voor beide transceivers en kan eenvoudig wisselen tussen HF en VHF/UHF. Voor mijn manier van werken is dat meer dan voldoende; ik hoef geen twee rigs tegelijk te loggen.
Ook de rotorinterface aangesloten. Dat bleek technisch gezien goed te werken: de rotor beweegt netjes vanuit QLog. Alleen de positieweergave klopt nog niet volledig. Mijn ERC rotorcontroller werkt in combinatie met een 450 graden overlap-rotor en daar lijkt Hamlib/QLog niet helemaal goed mee om te gaan. Onder Gpredict en vroeger onder RUMlogNG werkte dit wel correct. Ook hierover heb ik inmiddels een uitgebreide vraag op GitHub geplaatst.
Ondertussen begon de Linux-omgeving zelf steeds vertrouwder te voelen. Kernel-updates, Flatpak-updates en allerlei configuraties die in het begin nog spannend waren, beginnen inmiddels normaal te worden. Dat is eigenlijk misschien wel de grootste winst van dit hele traject: het zelfvertrouwen dat langzaam groeit doordat het systeem steeds stabieler wordt en problemen stap voor stap oplosbaar blijken.
Maar.... Het enige grote openstaande punt is momenteel nog het tweede beeldscherm. Onder macOS werkte dat altijd probleemloos via Thunderbolt/DisplayPort, maar onder Linux zorgt de NVIDIA GT640M Mac Edition videokaart nog voor problemen. Zonder nomodeset bevriest het systeem tijdens opstarten. Met bepaalde extra kernelparameters kreeg ik het tweede scherm zelfs tijdelijk werkend alleen de desktop werd instabiel en QLog crashte vervolgens door grafische problemen. De hardware kan het dus duidelijk wel maar de combinatie van oude Apple EFI, NVIDIA Kepler GPU en moderne Linux drivers blijkt gevoelig.
Voorlopig draai ik daarom stabiel verder met één scherm en nomodeset en heb het idee dat ook dit uiteindelijk oplosbaar moet zijn.
Ik ben eigenlijk best verrast hoe goed amateurradio-software onder Linux werkt. LoTW, Clublog, QRZ, CAT-control, rotorbesturing, Winkeyer, meerdere transceivers, FTP-automatisering… het draait allemaal inmiddels gewoon op een Linux Mint systeem op een oude iMac uit 2012.
En ja, deze tekst is mede door ChatGPT samengevat omdat ik ChatGPT wel erg veel nodig heb gehad om het systeem werkend te krijgen. Waarom zelf doen als een ander systeem het ook kan 😉
EDIT 22-05-2026: Na lang zoeken en de mentale ondersteuning van Marc PD5ST toch via Google opzoek gegaan in plaats van ChatGPT. En jahoor, de oplossing voor een werkende tweede monitor las ik op het Linux Mint forum. Om een tweede monitor werkend te krijgen moest ik de kernel 6.8 installeren in plaats van de huidige 6.14. Nadat ik dit eerst in een testomgeving had getest en merkte dat alles flitsend draaide, alles overgezet naar de live omgeving. Nee, dit verliep niet vlekkeloos maar het werkt nu wel.
En alle HAM programma's werken en draaien: Qlog, NOT1MM, N1MM, WSJTX, rotor interface en de Winkeyer. Dus een mooi en compleet systeem dat nog jaren mee kan! En dat het werkt beschrijf ik hier.
PA98SDV/J JOTA JOTI 2025 Het was een geslaagde Jamboree On The Air – JOTA JOTI 2025 bij Scouting De Verbinding in Lemelerveld, het jaarlijkse scoutingevenement dat wereldwijd wordt gehouden. Ook dit jaar draaiden we weer met een groep enthousiaste radiozendamateurs: Dion PE1ORG (die door omstandigheden helaas zeer beperkt aanwezig kon zijn), Marc PD5ST, Hugh PC1H, Thymo PD2TVB, Viktor PE1ATN en Benno PA3FBX die op zaterdagavond SSB (smallband) mogelijk maakte via de QO-100 satelliet. Onder de call PA98SDV/J hebben we dit jaar weer vele leuke verbindingen gemaakt met andere scoutinggroepen in Nederland en over de hele wereld in FM, SSB en SSB via QO-100. Om alle verbindingen te loggen gebruiken we het JOTA logboek Multilog van PA3TON. Het hele weekend was grotendeels live te volgen via de live stream: https://twitch.tv/pa98sdv/
De Opbouw op vrijdag - hoog, hoger, hoogst Wat waren we vorig jaar verwend met het prachtige weer. Helaas was het dit jaar iets slechter. Droge periodes wisselden elkaar af met wat regen. De opbouwen verliep erg soepel door de vele helpende handjes en de ervaringen van eerdere JOTA's natuurlijk. Ook dit jaar is er een mobiele antennemast geregeld via Hilco PD2HIZ (QAM Mobiele masten) die de antennes weer op hele mooie hoogte heeft gebracht. Volgens de drone is het dit jaar 33 meter. Wat gaaf! Ook de G5RV HF antenne hing dit jaar weer op mooie hoogte.
De scoutinggroep heeft ook dit jaar weer een toren gepionierd en deze had een hoogte van zo’n 21 meter. Deze toren hebben wij niet gebruikt voor de zendactiviteiten omdat wij dit jaar geen ATV hebben gedaan..
Opening Na het opbouwen is het wachten op de opening om 22:00. Gezamenlijk werd deze opening op een groot scherm gekeken waarna we ons in hebben gemeld bij het regio station. Na het in melden kan de JOTA 2025 dan eindelijk officieel van start! Wat het extra leuk maakte; gedurende het hele JOTA weekend kwamen scouting groepen uit de regio op bezoek of draaiden zelfs mee (zoals de scouts van scouting Reggegroep Hellendoorn Nijverdal). Dit was echt een waardevolle toevoeging voor het weekend.
VHF station Voor het VHF station hebben we dit jaar de Icom 910H gebruikt met een zendvermogen van 160 Watt in de 15 element antenne die heel mooi op 33 meter hoogte straalde. De condities waren redelijk maar werden goed op zaterdagavond en in de nacht. We hebben een groot deel van Nederland kunnen werken en dat is wel eens anders geweest. Op het kaartje hieronder staan alle contacten die wij hebben gehad. Het enthousiasme was goed aanwezig en er zijn nauwelijks stille momenten geweest. Top dus!
Het JOTA avondspel op zaterdagavond verstoorde helaas een klein beetje onze pret maar daarover later meer.
HF station Net als vorig jaar werd de ene kant van de draadantenne vastgemaakt aan de antennemast en het andere uiteinde met een grote katapult over de bomen geschoten. De condities waren wisselend, soms erg slecht. Wel was het voornamelijk op zaterdagavond behoorlijk druk op de HF banden door de WAG contest. Ondanks dat zijn er op HF leuke contacten geweest met o.a scoutinggroepen over de hele wereld.
Ikzelf heb 1 CW QSO gemaakt met Rob HA7RJA. Dit verliep moeizaam door het vele achtergrond geluid en de verkeerde instellingen van de tranceiver. Het bleef bij dit enkele CW QSO.
Vossen zoeken en zenden voor Bevers, Welpen en Scouts Op zaterdagochtend was het weer erg goed (eens wat anders dan regen....). Droog, zonnig en fris. In de ochtend is het roulatieprogramma met diverse onderdelen waaronder zenden op 2 meter (leggen van contacten met andere scoutinggroepen) en de vossenjacht. Marc en ik hebben buiten de vossenjacht bij het sportveld begeleidt en Thymo verzorgde binnen het zenden op 2 meter. Net als vorig jaar hebben we met Martin PE2MGA/J afgesproken om samen het roulatie programma te doen zodat je beide altijd een tegenstation hebt. En net als vorig jaar verliep dit soepel en goed. Dankjewel Martin voor de medewerking! Met de grote opkomst was het weer een groot succes! Alle kids vonden het erg leuk (en dus de zendamateurs ook).
Vossenjacht Scouts Voor de scouts was er op zaterdagmiddag een vossenjacht voorbereid op de Lemelerberg. Dit keer waren er ook scouts bij van scouting Reggegroep Hellendoorn Nijverdal. Totaal 5 vossen met muziekjes en een A4 met opdracht die naar een oplossing leidden. 5 van de 10 groepjes hadden de juiste oplossing weten te vinden. Naast ook nu weer een goede opkomst was het weer deze middag super. Terwijl de scouts met de begeleiding over het terrein liepen om de vosjes en de puzzel op te lossen, zaten wij lekker op een bankje met koffie.
QO-100 station Benno PA3FBX had aangeboden om een QO-100 SSB station neer te zetten zodat leden van de scouting via de satelliet verbindingen konden maken en de interesse hierin was enorm. Een heel leuk moment was dat een scout spontaan in het Russisch begon te praten tegen een Russisch station.... deze scout komt oorspronkelijk uit Oekraïne. Een heel bijzonder moment. De verst bereikte plek op aarde was Antarctica. En dan allemaal via de QO-100 satelliet die boven Afrika hangt.
JOTA-JOTI 2025 Wij als zendamateurs hebben nu alweer zin in volgend jaar!
Een klein minpuntje was er echter toch. Op zaterdagavond is het nieuwe JOTA spel in het leven geroepen. Het is officieel geen contest (wedstrijd) maar heeft wel alle ingrediënten: maak contact met zoveel mogelijk verschillende scoutinggroepen. Dit resulteerde in een vervelende situatie op zaterdagavond waarbij 2 andere JOTA stations ons contact met een andere scoutinggroep verstoorden. Dit is niet zoals jij je als radiozendamateur behoort te gedragen. Nadat ik dit uit heb gesproken naar beide 'storende zendamateurs' werd het weer rustig. Helaas was de groep waarmee we gezellig contact hadden gestopt omdat het te onduidelijk werd. Uiteraard ga ik hier melding van maken bij de landelijke organisatie.
Vanaf dat moment hebben we CQ JOTA geroepen met de opmerking erbij dat wij niet aan de contest meedoen en gewoon gezellige contacten willen hebben. Dit werkte vanaf dan uitstekend.
Dus toch ook weer een oproep aan alle radiozendamateurs die de JOTA ondersteunen bij de scoutinggroepen; doe je mee aan het avond spel (contest)? Prima! Houd het echter netjes en verstoor een gesprek tussen twee JOTA stations niet omdat je een van beide stations graag in het log wilt hebben. Wacht gewoon netjes tot ze klaar zijn met het QSO. Daarna staat het je vrij om een van beide aan te roepen.
please...!
Tot slot Mocht je dit lezen als zendamateur en wil je weten hoe wij dit al die jaren de JOTA hebben aangepakt? Neem dan gerust contact op via het contactformulier op deze website. Of kijk bij de JOTA foto’s bij Dion PE1ORG of op deze website. Daar zijn ook de nodige detailfoto’s te vinden.
Heel fijn dat we samen met de scoutinggroep bezig kunnen zijn met onze radiozendamateur hobby. Mede door de goede condities op HF en op 2 meter was het een super geslaagd weekend, dank voor de gastvrijheid en goede organisatie door de scoutinggroep De Verbinding in Lemelerveld. Hilco PD2HIZ (QAM Mobiele masten) uiteraard weer dank voor de gave mast! Op naar volgend jaar!
Voor mij was het dit jaar wat beter te doen wat de tinnitus betreft. De scoutinggroep had het vertrek aangekleed in huiskamer style met kleden, gordijnen en lampen zodat ook de ruimte minder galmde.
Afgelopen pinksterweekend was het weer tijd voor het Veron Pinksterkamp, samen met Marc PD5ST en Adrie PD3AR die 's avonds is aangeschoven. We hebben elkaar vrijdagmiddag opgewacht in Vierhouten waarna we eerst samen zijn gaan eten.
Het was wederom een leuk Veron Pinksterkamp, in Vierhouten op de camping Heidepark Veluwschkarakter. De organisatie was zoals eerdere jaren in handen van Benno PA3FBX en XYL Truus. Ben PA3DWJ verzorgde ook dit jaar weer de kampradio onder de call PA6VPK. Dion PE1ORG en XYL waren aanwezig in het chalet naast ons. En Theo PA2WN was er ook weer. Het weer was helaas een stukje minder goed dan vorig jaar maar gelukkig was het tussen de buien door gewoon droog!
Maar misschien wel het meest belangrijke..... naast alle gezelligheid heeft Adrie voor ons de drie dagen het ontbijt verzorgd, een lekker gemakken eitje met spek. Nouja 'eitje'... in 3 dagen 20 stuks totaal. Dankjewel Adrie!!
De foto's van dit VPK vind je hier, foto's van alle jaren dat ik op het Veron Pinksterkamp aanwezig was kun je hier bekijken. Ook dit jaar zijn er veel foto's gemaakt tijdens het eten. Het is toch iets waar wij van houden. En tijdens zo'n mooi en gezellig weekend mag dat ook wel, toch?
Grootse plannen Voor dit weekend had ik grootse plannen met CW (morse code), dus de hengels en portable antenne ingepakt (inclusief veel draad en alle soorten UnUn en BalUn's), samen met de FT-891, de BaMaKey paddle en Junker sleutel. Op vrijdagmiddag had ik de 10 meter lange hengel opgezet tegen de regenpijp aan van het chalet, met een straler van 12,5 meter als helical om de hengel gewonden en een counterpoise van 7,6 meter op een 9:1 LDG UnUn (ook de coax van 15 meter mocht meedoen als tegen capaciteit). Met deze opstelling had ik eerder al eens leuke resultaten bereikt tijdens onze vakantie: https://pe2v.nl/portable-met-de-trusdx-en-qdx-qrp-tranceivers/
Echter bij het testen bleek het al snel erg slecht te werken. De antenne tuner kon het maar op 1 band tunen. Met of zonder counterpoise.... het maakte allemaal wel iets verschil maar het reageerde vreemd. Want nou weer? Na het eten heb ik de portabele antenne waar ik hier over schrijf erbij opgezet die van 14 tot 30 MHz (20 meter tot 10 meter) gebruikt kan worden. Deze deed het gelukkig uitstekend. Ook kon de antenne tuner deze antenne tunen op 40 en 80 meter. Dus voor de kampradio op 80 meter helemaal prima, effectief zal het zeker niet zijn geweest. Uiteraard na aankomst op vrijdag ook de GP voor 2 meter en 70 cm opgezet want de VPK kampradio die standaard op 145.525MHz actief is willen we uiteraard niet missen.
QRP HF Antenne voor 20, 17, 15, 12 en 10 meter
GPA voor 2 meter en 70cm van elektriciteitsdraad
De 5,6 Meter QRP HF Antenne 14 tot 30 MHz had ik een tijdje geleden onderhanden genomen omdat de bevestiging van de verticale telescopische spriet erg instabiel was. Na dit VPK weekend, en dus een paar dagen in regen en wind te hebben gestaan, is de soldeerverbinding nog steeds in tact, dus missie geslaagd. Ik weet alleen nog niet of ik er 100% op kan vertrouwen want de kans is nog steeds aanwezig dat het soldeertin niet gehecht is aan het materiaal van 'de telescoop spriet' en dus min of meer geklemd zit. In dat geval zal er vroeg of laat speling in komen.
Vrijdagavond maar eens een aantal QSO's gaan maken (terwijl Adrie en Marc zich bezig houden met het installeren van Linux en WSJT-X of JTD-X en GridTracker aan de praat proberen te krijgen). Dit viel erg tegen. Om verschillende redenen. PA12BBQ was dusdanig hard dat ze de banden grotendeels dicht drukten en dit bleef het gehele weekend zo. We hadden zicht op hun antenne die op een mastje stond (wel heul gaaf mastje). Daarnaast zijn er natuurlijk veel meer HF signalen vanaf de camping actief (ook WSPR) en dat brengt toch een behoorlijke uitdaging, helemaal wanneer grotere vermogens worden gebruikt. Maar er was nog iets raars aan de hand.... met de paddle aangesloten op de FT-891 kon ik gewoon niet goed seinen. De F werd alleen maar puntjes (F is: DI DI DAH DIT) maar de DAH kwam er niet tussen. Ik kreeg het niet voor elkaar. Zo ook bij veel andere letters..... Op zaterdagochtend heb ik de Palm Mini en een andere kleine paddle geprobeerd en toen ook hetzelfde. Het lag dus niet aan de paddle. Vreemd. Wat nu? En waarom, waardoor? Op de (tr)uSDX ging het wel goed. Er is dus iets mis met de Iambic A mode van de FT-891. Dit heet in de Yaesu trouwens 'ELEKEY-A'... of het ligt aan mijn seinen? Maar waarom werkt het op de (tr)uSDX en de WinKeyer wel goed?
Alle drie met hetzelfde effect
De oplossing!!
BaMaKey en (tr)uSDX
Gelukkig had ik de good old Junker sein sleutel die ik ooit eens van Dion PE1ORG heb gekregen meegenomen en op aanraden van Rob HA7RJA deze maar aangesloten. En dat werkte natuurlijk wel. Hierdoor heb ik toch nog totaal 19 CW QSO's kunnen loggen. De mooiste verbinding was die met ZD7BG. Hij is actief vanaf ST Helena Island en woont daar ook. Daar wonen niet veel mensen en al helemaal niet veel radiozendamateurs. Dus een unieke! Dat maakte erg veel goed. Ook moet ik volgend jaar zorgen voor een betere hoofdtelefoon want om CW signalen uit de storing te kunnen vissen moet het wel stil zijn om je heen, iets dat nu niet kon doordat ik iPhone oortjes gebruikte die half uit mijn oren hingen. Ik heb namelijk ook nog de tinnitus gehoorapparaten in.
Zaterdagmiddag wilde ik mij inmelden bij de kampradio op 80 meter en had mij voorgenomen dit op dummyload te proberen omdat mijn signaal vorig jaar veel te hard binnenkwam bij Ben die vlak achter ons staat. Zo gezegd zo gedaan... wel moest ik de mantel van de dummyload vasthouden om zijn signaal harder te maken en het zendvermogen opschroeven naar 100 Watt maar ik kwam met een mooi S9+10 binnen. Diezelfde middag ook nog PA12BBQ in CW gewerkt op dummyload met 100Watt. Hoe grappig. Ze dachten dat ik remote zat. Nee dus, gewoon vlak onder de antenne 😉
Op zondag stond Eric-Jan PA1EJ al vroeg op het kleine chalet stoepje op uitnodiging van Adrie en 's middags kwam de XYL van Marc ook nog even aanschuiven. Die dag daarom ook verder weinig met de zendhobby gedaan. Gezelligheid is natuurlijk veel belangrijker. We hebben 's avonds samen een hapje gegeten.
Na het eten en uitzwaaien van de gasten hebben Dion en ik ons 's avonds nog even ingemeld tijdens de kampronde op 80 meter en nu met de antenne eraan.... ook dat ging prima. Marc en Adrie meldden zich in op 2 meter. Iets dat we tijdens de meeste kamprondes hebben gedaan.
Leermomentje Al met al een geslaagd en leuk Veron Pinksterkamp met voor mij toch nog de nodige verbeterpuntjes. De WARC banden waren redelijk goed te werken omdat je daar geen contest mag doen en vallen deels buiten de harmonischen hops. Dus daar ook de meeste QSO's kunnen loggen. Mijn TODO lijstje voor volgend jaar is al wel bijna klaar:
goede bandpass filters voor de WARC banden,
goede afgesloten hoofdtelefoon,
beter de antenne voorbereiden (o.a. voor de WARC banden)
WinKeyer meenemen voor de FT-891
Ben je na het lezen van deze pagina benieuwd of zelfs enthousiast geworden? Kijk dan ook eens op de website van het Veron Pinksterkamp: https://veronpinksterkamp.nl Je weet pas echt hoe het is als je er bent geweest….. Kom volgend jaar gewoon eens kijken of neem meteen de tent mee. 🙂 Wij hebben onze chalet alweer geboekt voor 2026!
Vanaf aankomende mei gaan we weer van start met de CW Academy en wel met het tweede semester Fundamental. Frank PE1ODM, Albert PA5OXW en Arthur PD4AVG zijn uiteraard (en gelukkig) weer van de partij. Ik heb er heel veel zin om om weer met de klas aan de gang te gaan. We gaan dit semester voor de live meetings Jitsi gebruiken in plaats van Teams.
En het is toch ook super leuk om alle positieve reacties en berichten te lezen. Dankjewel daarvoor. Bas PE4BAS gaat voor zichzelf (dus zelfstudie) starten met de Fundamental lesstof en Rene PA3GPX gaat starten in een Advanced klas. Succes beide. Ik blijf jullie volgen 😉
Middenin het tweede semester valt het Veron Pinksterkamp waar ik samen met Marc PD5ST en Adrie PD3AR naartoe ga. Een jaarlijkse bijeenkomst van eensgezinde radiozendamateurs en wordt georganiseerd door Benno PA3FBX en XYL Truus. Gezellig een weekend lang met de hobby bezig zijn, al blijft de meegebrachte apparatuur vaak ongebruikt staan en neemt de gezelligheid en de diverse eyeball QSO's het over. Helemaal leuk! Kom je ook? Meer info over het Veron Pinksterkamp vind je op deze website: https://veronpinksterkamp.nl/
Leuk hé?
In mei aanstaande start het tweede semester (Fundamental) en ik ga graag weer graag met deze studenten aan de slag om de CW skills te verbeteren.
Een klasje van 3 studenten is erg mooi maar er kan best nog wel iemand bij. Dus mocht je dit lezen en vastzitten met het leren van CW, neem dan gerust contact met mij op via het contactformulier of andere wegen. Voorwaarde voor het tweede semester is wel dat je alle karakters kunt nemen op 25 woorden per minuut met een effectieve snelheid van 6 woorden per minuut.
Sta je nog helemaal aan het begin en wil je graag CW (morse code) leren? Dan kun jij je ook bij mij melden of je gewoon aanmelden op de website van CWops CW Academy en bekijk alle opties die er zijn.
Deze week zou ik aanvankelijk maar 2 keer aan de CWT TEST (of TST)** mee kunnen doen omdat op woensdagavond, bij de VERON afdeling Twente A40, de maandelijkse verenigingsavond was met dit keer de tafeltjesverkoop. Op woensdagmiddag heb ik 23 stations kunnen loggen. Ik was best veel tijd kwijt aan de diverse Amerikaanse stations op 10 meter. Vooral V26K vond ik interessant, en ik was niet de enige. Het duurde even om hem in het log te krijgen. Het tweede V26 station vanaf het eiland Antigua, IOTA NA-100.
** TEST of TST. In een CW (morse code) contest wordt 'CONTEST" vaak afgekort met TST
Door de afdelingsavond dacht ik op woensdagavond niet mee te kunnen doen maar we waren mooi op tijd gegaan en ook al best snel weer terug dus had ik nog net 20 minuten de tijd om een paar stations te loggen. Het werden er 13. Best goed voor 20 minuten. Wel stormde het op dat moment (storm Conall) en daardoor kon ik mijzelf en het tegenstation soms niet goed of helemaal niet verstaan. Vanwege de tinnitus heb ik het geluid van de transceiver altijd zo zacht mogelijk staan.... niet handig als het stormt haha
Donderdagochtend wederom de wekker gezet om aan de 07:00 - 08:00UTC CWT sessie mee te doen. Ik heb 50 minuten mee kunnen doen en heb 30 stations kunnen loggen. Ook nu weer een aantal Amerikanen en ook Fabian SO5CW (DJ5CW) die remote actief was. Zie hier zijn vakantie en remote station: https://fkurz.net/ham/so5cw/
Al met al toch weer een geslaagde week. Totaal 66 stations in het log en totaal 43 punten voor de CWops medaille, nog 7 punten te gaan voor Brons!
VERON afdeling Twente/VRZA A40 - verenigingsavond met tafeltjesverkoop Niet dat ze deze keer wederom letterlijk tafels verkopen maar het is een club radiomarktje. Altijd even gezellig en ook nu wat onderling eyeball QSO's gehad onder het genot van een bakkie koffie. Marc PD5ST attendeerde mij op een apparaat met een USB kabel eraan..... en dat bleek een EZ Kits OptoCAT MK2 - Fully isolated CAT and audio interface te zijn. Precies wat ik nog nodig heb voor mijn Icom IC-910H om er FT8 en SSTV mee te kunnen doen (zendermatig). Dus de interface voor 2 tientjes meegenomen. Aannemende dat het werkt. Er zit een verloop adapter bij van RS232 naar USB. Ik hoop dat dit gaat werken op mijn iMac.
QSL kaarten Ook de QSL manager Marcel PA1MAR was er weer, helaas had hij maar 2 QSL kaarten voor mij. Komt ook omdat ikzelf niets verstuur op dit moment. Het wordt echt tijd om kaarten te gaan ontwerpen en te bestellen want anders loop ik straks te ver achter met schrijven....
Nouja schrijven, ik print natuurlijk stickers vanuit mijn logboekprogramma RUMlogNG van DL2RUM om op de kaarten te plakken. Ik houd het nu wel netjes bij, dus bij alle QSO's checken of de betreffende OM wel kaarten wil ontvangen en of dit dan ook via het DQB (DUtch QSL Bureau) kan zodat kaarten niet onnodig retour komen. Voor de CWT uurtjes ga ik geen QSL kaarten sturen.