JOTA 2006
De JOTA staat weer voor de deur. We zijn ondertussen al weer druk bezig om alles bij elkaar te zoeken. Gelukkig is het maar één maal per jaar. Dit jaar draaien we bij Scouting ‘De Verbinding’ te Lemelerveld, JO32ek, onder de call PE1ORG/J.
Meer informatie over de JOTA kun je vinden op: http://jota.scouting.nl/
Contest 2 en 3 september 2006 VHF
Helaas door ziekte (griep) van mijn kant was het helaas niet mogelijk deel te nemen aan de september contest. De contest in oktober, welke alleen op 70cm en hoger wordt gehouden, zit er door het ontbreken van een 70cm antenne ook niet in.
Volgend jaar gaan we er echt hard tegen aan!
LINUX vs WindowsXP
Na lang prutsen heb ik toch maar besloten weer over te stappen op WindowsXP. De computer wordt vooral gebruikt voor HAM programma’s zoals logboeken, dxcluster en CAT control voor de TS2000.
Helaas is er voor LINUX erg weinig van dit soort mooie programma’s te krijgen zoals Hamradio Deluxe, VQlog en nog een paar andere.
Ook CAT control was onder LINUX echt een ramp (de rest zal ik niet vertellen).
Lang leve Windows (sorry)
LINUX whaaaaaaaaa
LINUX, wie kent het niet? Nou, ik nu wel en ik weet nog steeds niet of ik er verstandig aan heb gedaan om mijn HAM-computer om te toveren tot LINUX doos (Mandriva).
Waar zijn de programma’s als Hamradio Deluxe, MixW, VQlog etc. voor LINUX? Weinig mooie grafische programma’s. Logboek programma’s zijn er genoeg maar ze zijn het nèt niet. jLog (http://jlog.org) is dan wel aardig maar een grafisch overzicht van gewerkt locators is er weer niet. Voor dat alles gebruik ik nu VQlog (http://vqlog.com).
We zullen zien.
(met dank aan PA3DAZ en PE1FAM voor hun support en geduld)
6 meter antenne
Helaas heb ik vandaag de antenne voor 6 en 15 meter weer naar beneden gehaald. Dus geen verbindingen meer mogelijk op deze banden ;-(
Leuke verbindingen op 2 en 6 meter
Vandaag weer een aantal leuke verbindingen gemaakt met Denemarken, Sweden en Tsjechie op 2 meter en op 6 meter met Engeland, Ierland, Scotland en Finland.
Het gaat steeds beter. hi (Morgen volgt het log)
Leuke verbindingen op 6 meter
Vandaag erg leuke verbindingen gemaakt op 6 meter. 6 totaal, allemaal Spanje. Zie het 6 meter log voor details.
De grootste afstand tot nu toe is 2042KM.
Eerste verbinding op 15 meter
Gelukkig, na lang proberen is het toch gelukt om met de nieuw gebouwde 6 meter Delta-loop een verbinding te maken op 15 meter met 4O3T in Servië en Montenegro, een kleine 1400KM vanaf Borne.
Op dit moment is daar een Internationaal DX Festival.
6 meter Delta-loop
Vandaag toch maar eens de zinnen gezet op een 6 meter antenne. In het Electron van april 2006 stond hiervan een stuk geschreven door Peter Veenvliet, PA0PEV.
Aangezien het vandaag erg rustig was met de condities heb ik maar 1 verbinding gemaakt. Wel heb ik diverse stations gehoord uit Frankrijk, Duitsland maar ook vanaf de Canarische eilanden. Deze laatste heb ik ook helaas niet kunnen werken.
Ook grappig is dat de antenne goed in resonatie te brengen is op 15 meter. Hier heb ik geen verbindingen gemaakt omdat ik het toch niet vertrouw i.v.m. mantelstromen e.d.
Het bewijs !!!!
Ik heb een geluidsbestand (opname) gekregen van SN7V uit Polen met het bewijs dat ik in Polen te ontvangen was en ook een verbinding heb gemaakt met SN7V.
Beluister hier de opname: sn7v_01_Jul_2006_pe2vav















