Deze week: Sessie 5 en 6
Het was een pittig weekje. Frank PE1ODM, Albert PA5OXW en Arthur PD4AVG merken alle drie dat het toch best pittig aan het worden is. En ja, dat is het natuurlijk ook. Per sessie worden een paar karakters toegevoegd en dat vergt een optimale focus. Op maandag tijdens de vijfde sessie hebben we alleen maar gepraat. We hebben het uitgebreid gehad over het afkorten van cijfers door letters bij nummering in het RST rapport of volgnummers tijdens contests. Voor nu was dit iets teveel informatie maar het werd ook in het huiswerk gebruikt… “UR RST 56N” dus dat moeten we dan ook even bespreken.
Zoals Rob HA7RJA in de documenten op zijn website het heel mooi beschrijft (citaat uit basis contesten van HA7RJA: 240916_basis_contesten_hf_nl.pdf):
Cijfers worden vaak verkort geseind, omwille van de snelheid. In een RST-rapport wordt de ‘9’ vaak als ‘N’ geseind, dus 5NN in plaats van 599. Ook QSO volgnummers worden vaak verkort geseind, met name de 0 (nul). De NUL wordt dan geseind als de letter O (‘dah dah dah’) of de letter T (‘dah’). Een enkele keer worden ook andere cijfers verkort geseind, zoals de 1 (‘di dah’).
Ter volledigheid: Bij het verkort seinen van cijfers, worden alle meervoudige ‘dah-s’ door één ‘dah’ vervangen. Dus bijvoorbeeld 1 wordt ‘di dah’, 2 wordt ‘di di dah’, 8 wordt ‘dah di dit’ en 9 wordt ‘dah dit’. De verkorte ‘N’ voor de 9 komt dus niet van het Engelse woord ‘nine’.
Iambic keying versus squeeze keying
Daarna hebben we het uitgebreid gehad over squeeze keying (het tegelijk samenknijpen van de paddles bij het maken van karakters) en Iambic mode. Hier bleek nogal wat spraakverwarring en onduidelijkheid over te zijn maar gelukkig werd dit in de groep goed opgevangen. Helemaal na wat ruggespraak met mede Advisor Daniel M0SDB. Wordt Iambic keying ook squeeze keying genoemd? Ik dacht dat het twee verschillende dingen waren.
Hoe belangrijk het effectief gebruiken van de Iambic mode ook is, dit wordt niet in de lesstof van CWops meegenomen. Dit ga ik de volgende keer zeker wel doen. De student staat er vrij in om hierin te investeren natuurlijk maar op een later moment ontkomen je er eigenlijk niet aan want je brengt het aantal paddle bewegingen terug van 132 naar 65 als je het hele alfabet en de cijfers achter elkaar gaat seinen. En probeer maar eens een punt (.): DI-DAH-DI-DAH-DI-DAH of de C: DAH-DI-DAH-DIT te seinen op hogere snelheid. Zonder het gebruik van de Iambic mode ga je het niet redden. Tenminste, als je een paddle gaat gebruiken. Bij een single lever paddle, bug of straight key is het natuurlijk weer een heel ander verhaal.
The letter C is the first neat one that you get to demo the power of IAMBIC KEYING. – Een goed voorbeeld is de letter C; in plaats van 4 paddle bewegingen maak je met Iambic keying slechts 2 bewegingen. In het artikel hieronder staat de hele lijst, inclusief de bewegingen (er staan een paar foutjes in).
Een mooi artikel over Iambic paddle gebruik van K7QO: https://morse-rss-news.sourceforge.net/keyerdoc/K7QO_Iambic_Paddle.pdf
Sessie 6
Op donderdagochtend een 1 op 1 sessie (sessie 6) met Albert omdat Albert ’s avonds verhinderd was en ’s avonds de sessie voor Arthur en Frank. Sessie 6. Nieuwe karakters F Y , en ook nu weer een aantal woorden, call’s en een leuk zinnetje gedaan: Waf, de hond 🙂
Daarnaast hebben we RBN Reverse Beacon Network besproken (hier kun je heel mooi CQ roepende stations zoeken op de door jou ingestelde CW snelheid etc…) en de CW (Morse code) studie filmpjes van Kurt Zoglmann AD0WE op YouTube, die overigens ook vanaf morsecode.ninja te benaderen zijn. Erg fijn en goed oefenmateriaal voor het nemen van CW.
Het mooie van deze klas is dat ze positief blijven ondanks dat ze het allemaal best heel pittig vinden. Want je bent toch minimaal een uurtje per dag bezig, naast je werk, privé leven en andere verplichtingen. Het is een opgave en dat maakt het zeker tot een uitdaging. Gelukkig zijn de studenten in mijn klas super gemotiveerd en dat maakt het voor mij ook erg leuk!
Mooi Vincent, ik volg dit op de voet. Mooie tips waar je wat aan hebt. Wat betreft de cijfers daar was ik als contester wel mee bekend uiteraard. Ik heb er zelf geen enkele moeite mee heb ik gemerkt. ik oefen op moment cijfers met 28/14 wpm en dat gaat meestal goed (100% score). Ik heb als tip nu gehad dat het leren van ICR het best gaat op een snelheid van 32wpm uiteraard kan de eigenlijke snelheid wel wat lager. Complete zinnen oefen ik met 32/20wpm en zelfs dat gaat al heel aardig dus ik denk dat ik al een heel eind zit wat betreft ICR. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat je leerlingen echt het hele alfabet kunnen + de cijfers en leestekens. Zelf was ik zeker meer als een half jaar bezig. Elke dag minimaal 15 minuten oefenen, liefst wat langer. Maar een uur…..dat is wel veel hoor. Dat red ik hier niet. Veel succes! 73, Bas
Hallo Bas,
Mooi dat het goed gaat bij jou! Je bent in ieder geval goed bezig. 32/20 is een erg mooie snelheid. Ik zou toch echt proberen meer on -air te gaan en dan komt de snelheid vanzelf. Eerst ‘perfect’ willen seinen en nemen voordat je on air gaat kost erg veel energie en is op een gegeven moment niet echt leuk meer. Het is net als autorijden; je leert het pas echt in de praktijk. uitbouwen kan altijd. En dat ICR, ja… net als head-copy heb je er hogere snelheden voor nodig. Je hebt die snelheid alleen perse niet nodig om QSO’s te maken. In een contest is het wel handig.
En de CWops CW Academy Beginnersklas wordt klaargestoomd om aan het einde van de 8 weken een QSO te kunnen maken op 15WPM. Het is hard werken, dat zeker. Ook geen garantie dat het lukt maar ze gaan een heel eind komen.
73, goed weekend en dank voor jouw bericht!
Vin.