Afgelopen weekend was weer de PA-beker contest voor CW op zaterdag en SSB op zondag. Beide delen duren 2 en half uur. Ik heb alleen op zaterdag meegedaan. CW (morse code) dus. Voor mij was dit de tweede keer en heb naast S&P (Searching and Pouncing, dus een station opzoeken en proberen te werken) ook CQ geroepen. S&P geeft wat meer rust in mijn hoofd vanwege de tinnitus maar CQ roepen is toch ook best leuk, helemaal wanneer je de meeste stations die je hoort al in het log hebt staan. Uitwisseling is RAPPORT en Veron Regionummer.
Om te loggen gebruikte ik mijn vertrouwde RUMlogNG logging software van DL2RUM. Hierin zat niet de contest maar met de standaard contest template kun je prima loggen. En een cheat database die alvast alle gegevens voor je invult is bij deze contest ook absoluut niet nodig.
Ik heb de totale 2 en half uur meegedaan en het ging best soepel. Totaal heb ik 67 stations gewerkt: 18 op 80 meter en 47 op 40 meter, waarvan 1 dupe, 1 verkeerde call (gelukkig ook de goede) en 1 als een gewoon QSO. Dus van de 67 tellen er 64 mee voor de score. Wel is het een mooi PR want vorig jaar had ik 47 stations kunnen werken en nu dus 67. En natuurlijk weer mooi 2 puntjes voor de VERON A40 afdelingscompetitie. De condities waren niet al te best maar prima voor de stations binnen Nederland.
Het resultaat Hieronder een kaartje met alle contacten op 40 en 80 meter (doordat ik alle stations die ik gewerkt heb op 80 meter ook op 40 meter heb kunnen werken is alleen 40 meter zichtbaar....)
Tinnitus oorsuizen Mijn tinnitus en rug zorgden ervoor dat de rest van de dag niet heel leuk was voor mij. Maar ach, soms moet je leuke dingen doen en wat erna komt maar voor lief nemen. Wat ik vooral erg vervelend vind is pile-up achtige situaties (dus meerdere stations die vaak op exact dezelfde frequentie op een station reageren). Ik kan er gewoon niet tegen en krijg dan kortsluiting in mijn hoofd (geen idee of het met de tinnitus te maken heeft, denk ik wel), doet zelfs bijna pijn…. Dus drukke stations laat ik links liggen en kom op een later moment wel weer terug. En dat ging aardig goed. Het CQ roepen aan het eind, toen het al rustiger werd, vind ik wel fijn en maakte mij wel wat meer enthousiast over het CQ roepen. Dat is dan de live versie van Morserunner haha
Friese Elfstedencontest Komend weekend is weer een ander leuk jaarlijks evenement! De Friese elfstedencontest die jaarlijks wordt gehouden op de derde zondag van november, dit jaar op 16 november van 11:00 tot 14:00 lokale tijd. Dit jaar wil ik weer proberen op 2 banden actief te zijn. 80 meter gaat in ieder geval lukken Met de Icom IC-7610 (mits de QRM weg blijft) en met de IC-910H een paar Friese stations te loggen op VHF. Op 2 meter met horizontale en verticale antenne. Vermogen voor beide banden maximaal 100 Watt.
Totaal zijn er 12 elfsteden stations actief (de multipliers) op 2 meter en 80 meter. 11 steden en 1 klunplaats: Leeuwarden, Sneek, IJlst, Sloten, Staveren, Hindelopen, Workum, Bolsward, Harlingen, Franeker en Dokkum. Klunplaats: Bartlehiem.
Heb je deze zondag niets te doen? Zet jouw TRX aan en doe gezellig mee aan de Friese Elfstedencontest op 2 meter en 80 meter van 11:00 tot 14:00 uur lokale tijd. Meer info vind je op deze website van PI4LWD: http://www.pi4lwd.nl/11stindex.htm
Na een lange tijd nagedacht te hebben of en hoe ik het ga doen met de QSL kaarten (de bevestigingen van de contacten / QSO's die je met andere radiozendamateurs hebt gehad) heb ik besloten de QSL kaarten bij QDure te ontwerpen en ook door QDure te laten versturen. Dit is een Spaanse service van de URE zendamateur club (net als de VERON of VRZA in Nederland) waar je zelf online een QSL kaart kunt ontwerpen (of je eigen ontwerp kunt uploaden) en je daarna alleen nog jouw ADIF met QSLs hoeft te uploaden.
Na het afrekenen doet QDure de rest; printen en versturen. Het kost uiteraard wel iets meer dan zelf QSL kaarten laten drukken en deze naar de QSL manager brengen maar nu is het printen van labels ook niet meer nodig (scheelt weer labels en toner). Ook heb je geen uitzoek en sorteerwerk meer.
QSL kaart ontwerp Hieronder mijn ontwerp dat ik in de online ontwerpsoftware op de QDure website heb gemaakt voor PE2V. Voor PE2V/P moet ik nog een ontwerpje maken maar dat komt later wel. De foto met koeien op de achtergrond heb ikzelf gemaakt, hier 'bijna' in onze achtertuin.
Dus ja, gemak dient de mens Ik heb nu alle QSL kaarten van PE2V bijgewerkt tot en met het jaar 2024. Wel heb ik de FT8 verbindingen eruit gehaald want daar stuur ik geen kaarten voor. Ook stuur ik nu alleen nog maar kaarten van het eerste contact per zendamateur, per band, per mode. Dus niet meer voor elk QSO.
Twee mindere puntjes zijn er wel: je hebt geen controle over het daadwerkelijke versturen en je kunt geen persoonlijke boodschap op een kaart schrijven. Het logo van QDure komt ook op de QSL kaart te staan maar dat vind ik geen probleem. Zo ben ik ook bij deze service gekomen (QSL kaart van II2MM).
Deze week zou ik aanvankelijk maar 2 keer aan de CWT TEST (of TST)** mee kunnen doen omdat op woensdagavond, bij de VERON afdeling Twente A40, de maandelijkse verenigingsavond was met dit keer de tafeltjesverkoop. Op woensdagmiddag heb ik 23 stations kunnen loggen. Ik was best veel tijd kwijt aan de diverse Amerikaanse stations op 10 meter. Vooral V26K vond ik interessant, en ik was niet de enige. Het duurde even om hem in het log te krijgen. Het tweede V26 station vanaf het eiland Antigua, IOTA NA-100.
** TEST of TST. In een CW (morse code) contest wordt 'CONTEST" vaak afgekort met TST
Door de afdelingsavond dacht ik op woensdagavond niet mee te kunnen doen maar we waren mooi op tijd gegaan en ook al best snel weer terug dus had ik nog net 20 minuten de tijd om een paar stations te loggen. Het werden er 13. Best goed voor 20 minuten. Wel stormde het op dat moment (storm Conall) en daardoor kon ik mijzelf en het tegenstation soms niet goed of helemaal niet verstaan. Vanwege de tinnitus heb ik het geluid van de transceiver altijd zo zacht mogelijk staan.... niet handig als het stormt haha
Donderdagochtend wederom de wekker gezet om aan de 07:00 - 08:00UTC CWT sessie mee te doen. Ik heb 50 minuten mee kunnen doen en heb 30 stations kunnen loggen. Ook nu weer een aantal Amerikanen en ook Fabian SO5CW (DJ5CW) die remote actief was. Zie hier zijn vakantie en remote station: https://fkurz.net/ham/so5cw/
Al met al toch weer een geslaagde week. Totaal 66 stations in het log en totaal 43 punten voor de CWops medaille, nog 7 punten te gaan voor Brons!
VERON afdeling Twente/VRZA A40 - verenigingsavond met tafeltjesverkoop Niet dat ze deze keer wederom letterlijk tafels verkopen maar het is een club radiomarktje. Altijd even gezellig en ook nu wat onderling eyeball QSO's gehad onder het genot van een bakkie koffie. Marc PD5ST attendeerde mij op een apparaat met een USB kabel eraan..... en dat bleek een EZ Kits OptoCAT MK2 - Fully isolated CAT and audio interface te zijn. Precies wat ik nog nodig heb voor mijn Icom IC-910H om er FT8 en SSTV mee te kunnen doen (zendermatig). Dus de interface voor 2 tientjes meegenomen. Aannemende dat het werkt. Er zit een verloop adapter bij van RS232 naar USB. Ik hoop dat dit gaat werken op mijn iMac.
QSL kaarten Ook de QSL manager Marcel PA1MAR was er weer, helaas had hij maar 2 QSL kaarten voor mij. Komt ook omdat ikzelf niets verstuur op dit moment. Het wordt echt tijd om kaarten te gaan ontwerpen en te bestellen want anders loop ik straks te ver achter met schrijven....
Nouja schrijven, ik print natuurlijk stickers vanuit mijn logboekprogramma RUMlogNG van DL2RUM om op de kaarten te plakken. Ik houd het nu wel netjes bij, dus bij alle QSO's checken of de betreffende OM wel kaarten wil ontvangen en of dit dan ook via het DQB (DUtch QSL Bureau) kan zodat kaarten niet onnodig retour komen. Voor de CWT uurtjes ga ik geen QSL kaarten sturen.
Afgelopen woensdagavond ben ik nog even naar het VERON VRZA Twente clubhuis het Hamnus in Oldenzaal geweest voor wat gezellige eyeball QSO's met een alcoholvrij biertje en natuurlijk de QSL kaarten opgehaald. Gelukkig had QSL Manager Marcel PA1MAR er weer een aantal voor mij klaarliggen. Het blijft leuk om de bevestigingen te zien van de voornamelijk CW QSO's.
Speciale dank aan Edu PA3DAZ en Ruda OK2QA voor hun QSL kaarten! Mijn eigen QSL kaart ontwerp is nog niet klaar dus ik kan er zelf helaas nog geen versturen.
Vandaag even kort meegedaan met de VRZA QSO Party 2018. Pas vanaf 13:00 uur plaatsgenomen bij de set en als eerste een poging gedaan op 2 meter. Hier was het wel erg stil, zowel horizontaal als verticaal. Toen maar overgeschakeld naar HF waar het zeker niet stil was maar door de S9+ aan ratel en storingen kon ik slechts 3 QSO’s maken. Ach, het was geen wedstrijd en toch leuk om even een uurtje met de hobby bezig te zijn.
Gewerkt: PI4DHG, PI4KGL en PI4ADH
Wie weet een volgende keer beter, als bijvoorbeeld alle LED verlichting en de schakelende voedingen uit zijn….